Het is duidelijk dat het zuiden van het land zwaar getroffen is door Corona. Wie een enkele blik heeft geworpen op de kaarten ziet dat er met reden veel dingen stilliggen. Dat stilliggen treft een aantal bedrijfsgroepen erg had. Laatst had ik zo een casus waar mij gevraagd werd: “Wie gaat er nog partytent huren Eindhoven googelen?”. Het gelukkige antwoord was: Genoeg mensen.

Vraag en aanbod

Er is een mechanisme wat je als ondernemer goed moet kennen als de omgeving snel veranderd. Dat woord is arbitrage. Arbitrage is de actie van actoren in de economie die gebruik maken van verschillen tussen prijzen van verschillende markten. Stel dat men een dollar kan kopen voor €1,04 bij een bank in de Verenigde Staten en voor €1,06 kan verkopen bij een Europese bank dan zie je dat daar een marge in zit. Dit is hoe prijzen in een markt stabiliseren omdat verschillen in het aanbod recht getrokken worden bij homogene zaken of goederen. Partijen zullen bij de Amerikaanse bank blijven kopen totdat de prijs stijgt naar €1,06 of de Europese bank de koopprijs verlaagt tot €1,06. Waarschijnlijk reageren beide partijen tegelijkertijd, wat de prijs in het midden brengt: €1,05. Zo een middelpunt mogen we dan ook een evenwicht noemen, een equilibrium.

Altijd in balans dus?

Men zou verwachten dat als dit mechanisme zo een wondermiddel is dat prijzen altijd naar een evenwicht toe gaan. Er zijn echter een aantal obstakels die markt equilibria verstoren. De grootste daarvan is informatie. Stel dat je in het bovenstaande voorbeeld niet wist wat de quoteringen waren voor een valuta bij een bank? Dan zou je die allemaal moeten opvragen en moeten vergelijken. Dat brengt enige vertraging met zich mee, en kosten. Als je kans op een verschil te klein is zijn er minder spelers en duurt het verschil nog langer. Voor aandelen en valuta speelt dit over het algemeen geen grote rol. Veel van de data is goed en snel te vergelijken. Zo merkte een beleggingssupercomputer op dat bij de opening van de Duitse beurs door een invoerfout de prijs 1 cent te laag genoteerd stond. In 5 seconden had deze alles opgekocht en verkocht aan Amerikaanse partijen. De winst was zo een €20.000.000. Consumenten zijn echter geen supercomputers. Zij moeten de prijzen zelf verkennen. Hoe spring je hier op in als de ondernemer in de casus? Publiceer je nieuwe prijs in de vorm van een aanbieding. Dan krijg je direct de zogenaamde prijsontdekking.