Gucci is een wereldberoemd Italiaans modebedrijf. Het is opgericht in Florence in 1921. Gucci genereert jaarlijks miljarden omzet, omdat het merk zo populair is en de items gewild zijn. Het modemerk bestaat al lang, hierdoor is er veel omtrent Gucci gebeurd. In deze blog wil ik je een beetje van de geschiedenis vertellen. Het is niet zozeer dat Gucci een goedkope shop is, maar wel zo dat het merk flink wat waard is. En soms kun je Gucci items goedkoper krijgen dan dat ze eigenlijk waard zijn bij een outlet. Wie weet kun jij nog een item van het merk goedkoper bemachtigen.

Een beetje historie

Het modehuis Gucci is opgericht door Guccio Gucci.  Guccio Gucci werkte aan het begin van de vorige eeuw als liftjongetje in het Savoy Hotel in Londen. Daar raakte hij dagelijks geïnspireerd door de prachtige kleding die hij aanschouwde bij de luxe hotelgasten. Deze inspiratie heeft geleid tot zijn terugkeer in Florence, waar hij begon met het ontwerpen van tassen en accessoires. De aftrap van zijn succesvolle carrière was in 1920 toen hij zijn tassen vooral verkocht aan ruiters. Guccio Gucci stond bekend om zijn prachtige producten van hoge kwaliteit, en een zekere elegantie. Dit beeld is tot op heden niet veranderd.

Gucci’s marketing strategie

Wat het merk ontzettend goed doet en waardoor het zo’n succes is, is de marketing strategie. De webshop is een mooie shopping ervaring met veel inspiratie voor mode. Er worden veel editorials geplaatst met afbeeldingen en video’s om de bezoekers een volledige ervaring te geven. Ook doet Gucci social media goed, met vele platformen en veel activiteit. Daarnaast werkt Gucci natuurlijk samen met veel influencers. Dit zijn echte luxe influencers die precies passen bij wat het merk wil uitstralen. Ook pakt het merk Instagrammers op die nog net geen influencer zijn, en maakt daar dan influencers van. Dit leidt tot prachtige samenwerkingen voor zowel de consument, als de influencer.

Controversie

Gucci houdt ervan om advertenties te tonen die nog enigszins sexy zijn. Met bijvoorbeeld een vrouw die wordt ontleed waardoor  je alleen een stuk van haar lichaam ziet. Deze campagne werd door veel mensen bekritiseerd . Zo nu en dan laaien er discussies op over wat het merk aan het doen is met de advertenties en waarom ze het niet willen veranderen. Het merk blijft echter deze advertenties gebruiken, wat de uitspraak ‘sex sells’ toch weer een beetje waar doet maken. Toch is het een van de meest succesvolle modemerken van de wereld, ondanks de controversie.